De betekenis van Pasen

Getting your Trinity Audio player ready...

Abstract:

Dit artikel behandelt de verbinding tussen het Joodse Pesachfeest en het christelijke Paasfeest. Pesach, ontstaan uit de bevrijding van de Israëlieten in Egypte, symboliseert menselijke slavernij, goddelijk oordeel en de reis naar het beloofde land. Jezus vervult de essentie van Pesach door bevrijding van geestelijke slavernij en fungeert als het ultieme Offerlam. Het Paasfeest is Gods eeuwige overwinning over dood en zonde, en gelovigen die in Christus blijven, zullen door Hem heen overwinnaars zijn van de dood, mits ze tot het einde aan Hem vasthouden.

Inleiding

Het Pasen is één van de belangrijkste, als niet het belangrijkste christelijke feest voor christenen. Tijdens dit feest wordt de opstanding van Jezus uit de dood gevierd. Echter is het geen geheel nieuw feest maar een voortbouwing en vervulling van het Joodse paasfeest, wat in het Hebreeuws de Pesach heet. Wanneer we studie doen naar Pesach, zien we dat het volk Israël de opdracht krijgt om het feest te vieren en te herdenken tot in eeuwigheid. Ontzettend belangrijk! Maar wat zijn de diepe betekenissen van waarom God dat tot in eeuwigheid gevierd wil hebben? De betekenis daarvan zien we bij Jezus terug. Voordat we ingaan op wat Jezus precies vervuld heeft, laten we eerst een duik nemen in het Oude Testament waar God het Pesachfeest aan Israël geeft.

Oorsprong van het Paasfeest

Ongeveer 1500 v.C. leefden de Israëlieten als slaven in Egypte onder dwang van de Farao. God had Mozes de opdracht gegeven om de Israëlieten te bevrijden van slavernij en hen naar een land te brengen dat Hij hen zou geven. Egypte werd door God met tien plagen getroffen maar pas bij de tiende plaag liet Farao het Israëlische volk gaan. Wat gebeurde er bij de tiende plaag? God had bij de tiende plaag expliciet aangegeven dat het de laatste plaag was, daarna zou Farao het volk vrij laten. God gaf het Israëlische [Hebreeuwse] volk de opdracht om een lam te nemen, het te offeren en het bloed op de deurpost van hun huis te smeren. Die nacht zou God oordeel uitspreken. Allen die het bloed niet op hun voordeur gesmeerd hadden, werden gestraft. Alle eerstgeboren zonen uit elke familie, werden gedood. Echter kregen degenen die het bloed wel op hun voordeur gesmeerd hadden, vrijspraak van Gods oordeel. Het gebeurde zoals God het zei en het volk werd de volgende dag bevrijd van de greep van slavernij. God gaf het volk de opdracht om deze dag te herdenken tot in eeuwigheid. Hij had hen bevrijd uit de slavernij en leidde hen naar hun beloofde land. Deze gedenkdag werd het Pesach feest genoemd. Nadat het Israëlische volk uit de slavernij bevrijd was, moesten zij Gods leiding volgen, zodat zij het land zouden bereiken dat hen beloofd was. Degenen die tot het einde vasthielden, die werden behouden. 

De betekenis van het Paasfeest

Er zijn vijf belangrijke kernpunten die leidend zijn in Gods plan wanneer we naar het Pesachfeest kijken:

 

  1.  De staat van de mens. De mens bevindt zich in een staat van fysieke gebondenheid aan slavernij.
  2. Oordeel van God en de mogelijkheid tot het ontvangen van vrijspraak van het oordeel. God biedt de mogelijkheid tot bevrijding.
  3. De opdracht tot bevrijding. Door middel van, als eerst gehoorzaamheid en ten tweede het smeren van het bloed op de voordeur, krijgt de mens vrijspraak van Gods oordeel.
  4. De bevrijding van de slavernij. Na het smeren van het bloed uit gehoorzaamheid zijn de mensen vrijgesproken van het oordeel en zijn ze bevrijd van de slavernij. Ze gaan de woestijn in en volgen God, waar Hij de mens leidt tot Zijn belofte die Hij aan de mens gegeven heeft.
  5. De mens die de leiding van God tot het einde vasthoudt, zal het Beloofde Land binnen treden.

De verwijzingen en vervullingen in Jezus

Jezus zegt in Lukas 24:44 dat De Wet (Torah) en De Profeten over Hem getuigen en dat Hij gekomen is om alles wat geschreven staat over Hem, te vervullen.

Lukas 24:44
“En Hij zei tegen hem: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.”

Zie ook Mattheüs 5:17

Mattheüs 5:17

“Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.”

Wat heeft Jezus vervuld wat het Pesach feest betreft ? Immers merk op, de betekenissen van het Pesach feest, waarom er bijvoorbeeld geofferd moest worden, of waarom er een oordeel en de vrijspraak was: dat bleef een mysterie. Totdat Jezus kwam! Al de genoemde vijf kernpunten worden één voor één in Jezus vervuld. De werkelijke betekenis, waarom God deze punten op een specifieke wijze opgedragen had, wordt duidelijk:

  1. Hoewel de Israëlieten zich in fysieke gebondenheid bevonden en God hen daarvan heeft bevrijd, is de diepe betekenis hiervan in Jezus vervuld. Jezus is gekomen om mensen te bevrijden van de echte slavernij. Geen fysieke, maar geestelijke slavernij, de zonde, die leidt tot de dood (Rom. 6:16).
  2. Gods oordeel stond vast in Egypte. Gods oordeel staat ook vast wat de schepping betreft. Zoals God de mogelijkheid tot vrijspraak gaf in Egypte, zo geeft God ook nu de mogelijkheid tot vrijspraak aan de hele schepping.
  3. Het middel waarmee God de vrijspraak van oordeel in Egypte gaf was een lam. Zo is ook de vrijspraak van de daadwerkelijke slavernij, de zonde en de dood die daarop volgde, gebracht door de Zoon, het waarachtige Lam. Johannes getuigde ervan:  “Zie het Lam van God, die de zondes van de wereld op zich neemt!” (Joh. 1:29).
  4. De bevrijding van de slavernij. Na het smeren van het bloed uit gehoorzaamheid zijn de mensen vrijgesproken van het oordeel en zijn ze bevrijd van de slavernij. Ze gaan de woestijn in en volgen God, waar Hij de mens leidt tot Zijn belofte die Hij aan de mens gegeven heeft.
  5. Uiteindelijk ging het Israëlische volk de woestijn in, geleid door Gods Geest. Ieder die tot het eind vasthield aan God, kwam het Beloofde Land binnen. Zo zal ook ieder die zich tot het einde aan Jezus Christus vasthoudt en gehoorzaam is aan de Geest, het leven ingaan. (Mattheus 24:13: Wie volharden zal tot het einde, die zal gered worden.) Echter werden degenen die zich in de woestijn niet vasthielden en ongehoorzaam waren, uitgeworpen en buiten het leven gelaten. Dit geldt ook voor allen die niet in Jezus blijven, nadat ze Hem aangenomen hebben en bevrijd zijn van slavernij, ook zij zullen buitengeworpen worden (Joh.15:6).

De betekenis van het Pasen

We zien bij Pesach/Pasen alleen al hoe groot en indrukwekkend God werkt in Zijn plan. Het is erg bijzonder om te mogen leren en beseffen hoe ver God gaat met het herstellen en weer tot leven brengen van Zijn schepping, en dat terwijl wij de gene waren die Hem de rug hadden gekeerd. God is goed! Als we denken dat het indrukwekkende van het Pasen hier eindigt, dan zijn we ver van de waarheid! De kruisiging van Jezus kon op elk willekeurige dag in een jaar gebeurt zijn. Echter, Jezus werd precies op de zelfde dag en moment gekruisigd als wanneer de Joden het Pesach vierden! 

Figuur 1: Agnus Dei, Francisco de Zurbarán, 1640

  1. Terwijl de Joden op het Pesach Psalm 118 zingen en vieren dat ze bevrijdt zijn van de slavernij, citeren zij vers 22 “De steen die de bouwers verworpen hadden, is tot een hoeksteen geworden.”, wordt Jezus op dat zelfde moment door hen verworpen, zoals het geschreven staat in Jesaja 53:3 “Hij was veracht, verworpen door de mensen,”.
  2. Op dat moment nemen de Joden een onbevlekt lam naar de tempel om het te offeren. Het lam gaat mee zonder tegenwerking of weerstand, met een volledige overgave. Zo ook wordt onze Heer en God de Zoon geleid als een lam, zonder enig weerstand of tegenwerking, zoals er geschreven staat “Hij deed Zijn mond niet open” Jesaja 53:7. 
  3. Zoals de Joden het Pesach feest vieren door het lam te offeren, zoals opgedragen, precies op dat zelfde moment wordt Jezus, Lam Gods, op het kruis geofferd voor de vergeving van de zonden van allen die Hem aannemen.
  4. Wanneer het bloed van de offer lammeren bij de tempel vloeit, wordt dat gemengd met het water dat uit de tempel komt. Op dat zelfde moment wordt Jezus in Zijn zij gestoken. Uit Zijn lichaam, uit Zijn Tempel, vloeit dan zowel bloed en water uit. En zo veel meer…

Begrijpen we waar het Paasfeest nu voor staat? Begrijpen we waarom we dit eeuwig mogen en moeten vieren? Dat komt omdat dit geen feest van de mens is, maar van God! Gods overwinningsfeest is eeuwig want God is eeuwig! Wij vieren het paasfeest omdat wij in Hem overwinnaars zijn! Er staat immers geschreven:

Romeinen 8:37
Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad. 

Het paasfeest is de overwinning van God. Het bewijs van Gods liefde aan de gehele schepping. Wij vieren dat God het is die ons herstel brengt en ons voorzien heeft van de mogelijkheid tot vrijspraak van onze zonden en de dood, die nu geen macht meer hebben over ons dankzij Hem die voor ons is.

1 Korinthe 14:55-56
Dood, waar is uw prikkel? Graf, waar is uw overwinning? De prikkel nu van de dood is de zonde, en de kracht van de zonde is de wet. Maar God zij dank, Die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus. 

Conclusie

Wat is zodoende de betekenis van het paasfeest? Het is het grootste overwinningsfeest omdat Jezus onze Heer, ons voorzien heeft van de mogelijkheid dat we door Hem heen overwinnaars kunnen zijn van de dood. Ieder die tot het einde in Hem blijft en zich aan Hem vasthoudt, zal het Beloofde Land, Gods Koninkrijk, binnen gaan. Ik bid dat we allen daar onderdeel van mogen zijn. En als ik, een mens zijne dat verlangen heb, hoeveel te meer zou God dat wel niet willen, die in het algeheel Goedheid is! Het is zoals het schrift zegt “Hij verlangt dat allen tot inkeer komen”. Mogen we de goede strijd strijden, in de genade blijven, vandaag morgen en tot in eeuwigheid! Amen.