Getting your Trinity Audio player ready...
|
Abstract:
Dit artikel bespreekt de Goddelijkheid van Jezus, de Zoon van God, als het perfecte beeld en Woord van God, de Vader. Het legt uit hoe God door Zijn perfecte zelfkennis de Zoon voortbrengt als Zijn exacte representatie, met alle Goddelijke eigenschappen. Jezus wordt beschreven als het innerlijke Woord van God, dat voortkomt uit de Vader, en daarom volledig Goddelijk is. Bijbelse analogieën en teksten benadrukken de nauwe relatie tussen de Zoon en de Vader en bieden inzicht in de Heilige Drie-eenheid. Hoewel Gods natuur grotendeels een mysterie blijft, geeft dit artikel een vereenvoudiging om een beter beeld van het geloof te krijgen.
Inleiding
De Goddelijkheid van Jezus, de Zoon van God, is een complex onderwerp voor het menselijke verstand om te bevatten. Dit is uiteraard niet vreemd aangezien God in een bepaalde zin ver boven ons verstand is. Romeinen 11:34 (HSV) zegt: “Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?” Toch heeft God zichzelf geopenbaard aan ons en heeft ons verklaringen en analogieën gegeven, om hem beter te begrijpen. De Goddelijkheid van Jezus wordt gerepresenteerd door het intellect, gedachten die voortkomen uit een denker en een imago beeld. Deze termen gaan we in dit artikel uitleggen om een beter begrip te krijgen.
Romeinen 11:33-34 Herziene Statenvertaling (HSV) staat geschreven:
O, diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
Het Intellect
Het intellect is het vermogen van een persoon om te begrijpen en te redeneren. Wanneer iemand kennis heeft van een bepaald begrip of object, betekent dit dat die persoon een mentaal beeld van dat object in zijn of haar verstand heeft gevormd. Met andere woorden, kennis is datgene wat we weten en begrijpen, en het wordt vastgelegd in ons intellect door middel van mentale concepten die representaties zijn van de werkelijkheid (Clark & Paivio, 1991).
Een goed begrip van een object houdt in dat de vorm en eigenschappen ervan in het verstand worden vastgelegd. Het mentale concept dat je vormt, zal nauw aansluiten bij het werkelijke object. Bijvoorbeeld een kind dat voor het eerst in aanraking komt met een fiets. Naarmate het kind de fiets leert kennen, zullen de verschillende onderdelen en eigenschappen, zoals de banden, het stuur en zadel, zich in zijn verstand ordenen. Dit proces van ordenen en begrijpen leidt tot een diepere kennis van het object, waarbij de persoon een nauwkeurig mentaal beeld van de fiets vormt (Clark & Paivio, 1991). Dit is uiteraard een simplificatie van cognitieve psychologie, echter is de kern wel behouden.
Analogie
Hoe groter je kennis van de fiets, hoe groter er een overeenkomst is van het concept wat in je verstand zit en de daadwerkelijke fiets. Zo ook heeft God kennis over alles wat er bestaat. God bevat de volledige schepping, mensen, de natuur, engelen etc, als perfecte concepten in Zijn Goddelijke verstand voordat Hij ze daadwerkelijk schiep. Dit lees je bijvoorbeeld terug in Jeremia 1. Omdat God alwetend is, heeft Hij ook kennis over Zichzelf. Die Zelfkennis is Zijn perfecte evenbeeld omdat Gods kennis perfect is. Deze zelfkennis of beter gezegd ‘Logos’ heeft dus alle Goddelijke eigenschappen aangezien het Zijn perfecte evenbeeld is.

Conceptualisatie van kennis als een mentaal beeld in het verstand.
In Jeremia 1:5 Herziene Statenvertaling (HSV) staat geschreven:
Voordat Ik u in de moederschoot vormde, heb Ik u gekend; voordat u uit de baarmoeder naar buiten kwam, heb Ik u geheiligd. Ik heb u aangesteld tot een profeet voor de volken.
Jezus Christus van Nazareth is het zelf concept of ‘Logos’ van God de Vader. Hierdoor is hij als het ware een perfecte imago van Hem. Dit word ook duidelijk gemaakt in de Heilige Schriften;
In Kolossenzen 1:15 Herziene Statenvertaling (HSV) staat geschreven:
Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.
In Johannes 14:9 Herziene Statenvertaling (HSV) staat geschreven:
Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo’n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?
Exacte kopie van de Vader
Sterker nog, de Zoon is de exacte imago van de Vader, wat benadrukt wordt in Hebreeën 1:3. Hier wordt het Griekse woord ‘χαρακτὴρ’ gebruikt, wat een exacte representatie betekent (Bible hub). Hebreeën 1:3; “Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen.”


Probeer dit gedachte-experiment. Stel je voor dat je in je hoofd een perfect beeld van jezelf maakt, een beeld dat alles omvat wat jou tot jou maakt. Voor ons is zo’n volledig idee eigenlijk onmogelijk, omdat onze geest beperkt is: we begrijpen onszelf niet helemaal, we leven in de tijd, we hebben een veranderlijk lichaam en er blijft veel verborgen.
Toch leert het experiment ons iets. Als je over jezelf nadenkt, ontstaat er in je gedachten een idee of innerlijk woord. Dat idee komt uit jou voort en blijft tegelijk in jou. Het is niet precies jij, maar verwijst wel helemaal naar jou. Op een kleine, onvolmaakte manier “ben” je zo aanwezig in je eigen geest, zonder dat er een tweede jij ontstaat.
Gods verstand is oneindig hoger. In één eeuwig Nu kent Hij zichzelf volmaakt. Hij vormt één enkel, goddelijk Woord dat Hem volledig uitdrukt. Dat Woord is de Zoon, het beeld van de onzichtbare God. God is zuivere geest, zonder lichaam. Zijn geestelijk, immaterieel Woord is daarom geheel identiek aan Hemzelf. Er is maar één verschil: het Woord komt voort uit de Vader, net zoals een gedachte voortkomt uit een denker. Dit noemen we de eeuwige generatie van de Zoon: God uit God.
In Openbaring 19:13 Herziene Statenvertaling (HSV) staat geschreven;
En Hij was bekleed met een in bloed gedoopt bovenkleed, en Zijn Naam luidt: Het Woord van God
Zo kunnen we beter begrijpen waarom veel Goddelijke titels van Jezus, met het intellect te maken hebben. Denk aan de titels als Woord, Wijsheid en zelfs Imago. De Zoon komt voort uit de Vader net zoals een gedachte voortkomt van een denker. Hij is Gods innterlijke Woord, zoals we lezen in Johannes 1:1-3.

In Johannes 1:1-3 Herziene Statenvertaling (HSV) staat geschreven;
In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
In 1 Korinthe 1:24 Herziene Statenvertaling (HSV) staat geschreven;
Maar voor hen die geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, prediken wij Christus, de kracht van God en de wijsheid van God. is.
Conclusie
De goddelijkheid van Jezus, de Zoon van God, wordt duidelijker wanneer we focussen op de anologien en titels die staan geschreven in de Bijbel. Deze titels hebben te maken met intellect. Kennis is een mentaal beeld wat in het verstand zit van een denker. Hoe nauwkeuriger dat beeld, hoe meer het lijkt op de werkelijkheid. Bij God is dit vermogen oneindig volmaakt. In één eeuwig ogenblik kent Hij zichzelf volledig en brengt daardoor een innerlijk, persoonlijk “Woord” voort: de Logos. Omdat Gods kennen volmaakt is, bezit deze Logos alle eigenschappen die God tot God maken. Zo is het Woord geen creatie buiten God, maar Gods eigen, Zelfkennis. Dit verklaart waarom de Schrift Jezus “het Beeld van de onzichtbare God” noemt (Kolossenzen 1:15) en zelfs “de exacte afdruk van Zijn wezen” (Hebreeën 1:3). Wie de Zoon ziet, ziet de Vader (Johannes 14:9). De verhouding tussen Vader en Zoon lijkt op een spiegelbeeld dat de werkelijkheid feilloos weerkaatst. Daarom spreekt Johannes over het Woord dat in het begin bij God was en zelf God is (Johannes 1:1). De kern is dus dit: Jezus is volledig Goddelijk omdat Hij het levende, volmaakte en eeuwige zelfbeeld van de Vader is. Door deze analogie, denker en gedachte, vader en zoon, geeft God ons een fundament om het mysterie van de Drie-eenheid te benaderen. Hoewel Gods wezen ons verstand te boven gaat, reiken deze begrippen ons een betrouwbaar raamwerk aan om Zijn onzichtbare werkelijkheid enigszins te begrijpen.